Eksozom (Exozom)

Günümüz tıbbında kök hücre tabanlı tedaviler hızla önem kazanırken, eksozom tedavisi adını da sıkça duyuyoruz. Bu yenilikçi yaklaşım, sağlık sorunlarını tedavi etmek için hücresel onarıma yönelik çığır açan bir potansiyel sunmaktadır. Söz konusu tedavi, yenidoğan göbek bağı dokusundan elde edilen kök hücrelerin bazı sağlık sorunlarının tedavi edilmesinde kullanılmasını içermektedir.

Eksozom Nedir?

Eksozomlar; tüm hücrelerden salınan lipid yapıda zara sahip, genetik bilgiler, büyüme faktörleri ve proteinleri taşıyan 30-150 nanometre çapında çok küçük keseciklerdir. Hücrenin yaklaşık 1/1000’i boyutundadırlar. Hücreler arası iletişimi sağlar, yakın ve uzak hücreler arasında hücre içi bilgilerin önemli düzenleyicileri olan molekülleri taşırlar.

Eksozomlar, rejeneratif tıp alanında; hücre yenilenmesi ve tamirinde yüksek potansiyele sahiptirler.

Eksozomların Etki Mekanizması Nedir?

Eksozomların ana işlevi, uyarılara karşı verilen cevapları ve sinyal moleküllerini serbest bırakarak hücreler arası iletişimi iyileştirmektir.

• Bir takım genetik bilgileri, proteinleri ve reseptörleri hücreler arasında aktararak hücre davranışını değiştirebilmektedirler. Bu özellikleri sayesinde hücre çoğalmasında ve doku yenilenmesinde etkili olurlar.
  • İnflamatuar proteinleri baskılayıp, anti-inflamatuar proteinleri ise uyararak inflamatuarı azaltıcı etki gösterirler.
  • Fibroblast, endotel hücreleri, keratinosit ve spesifik endojen progenitör hücrelerin (ata hücreler) çoğalmasını ve hasarlı bölgeye göç etmesini uyararak rejeneratif etkinlik gösterirler.
  • Yapılan çalışmalarda; mezenkimal kök hücrelerden elde edilen eksozomların, hastalık ya da yaralanma sonucu hasar görmüş dokularda meydana gelen apoptozu (programlanmış hücre ölümü) azalttığı gösterilmiştir.
  • Doku yenilenmesini normal çapraz kolajen bağ yapısını artırarak sağlamaktadırlar. Yara izlerinde azalma sağlayarak normal dokuya daha yakın bir iyileşme sağlarlar.

Eksozom Nasıl Elde Edilir?

Yeni doğan göbek bağı dokusundan elde edilen hücreler özel kültür kaplarında hücrelere özgü besiyeri ile birlikte çoğaltılmaktadır. Çoğaltılan hücrelerin kültür ortamından ölü hücre artıkları uzaklaştırılmaktadır. Ön işlem basamaklarından sonra ultrasantrifüj kullanılarak yüksek hızda döndürme ile eksozomların izolasyonu sağlanmaktadır. Elde edilen eksozomlar kalite kontrol testlerinden geçtikten sonra ürün haline getirilmekte ve uygun koşullarda saklanmaktadır.

Eksozom Tedavisi Nasıl Yapılır?

Exozom tedavisi, estetik amaçlı yapılmasının yanı sıra bazı hastalıkların tedavisinde de kullanılmaktadır. Cildi gençleştiren, onaran, leke görünümünü azaltan ve saç dökülmesini önleyen tedavi oldukça kolay şekilde uygulanmaktadır.

• Kök hücrelerden alınan eksozomlar belirlenen alana enjekte edilmektedir.
  • Hastalar işlemin ardından günlük yaşantılarına devam edebilmektedir.

Embriyonik kök hücre kullanımında tümör gelişme riski olsa da eksozomların çoğalma özelliği bulunmadığı için böyle bir risk bulunmamaktadır. Bu nedenle exozom tedavisi son derece güvenlidir.

İşlem tek seans olarak uygulanmaktadır.

Exozom Tedavisinin Etkisi Ne Zaman Görülür?

Eksozom tedavisinin etkisinin görülmesi için hücrelerin kendi kendini yenileme sürecini tamamlaması beklenmelidir. Bu sürecin hangi zaman diliminde tamamlanacağı ve eksozom tedavisi sonuçlarının ne zaman görüleceği hasta özelinde yaş, tedavi edilmek istenen sorunun derecesi ve hastanın mevcut sağlık durumu gibi etkenlere bağlı olarak farklılık gösterebilmektedir.

Vücudun kendi kendini onarması için belirli bir zaman geçmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle eksozom tedavisi sonuçlarının ortaya çıkması için yaklaşık 3 ila 4 aylık bir süre eklenmesi gerekmektedir. Exozom tedavisinin ardından en etkili sonuçlar çoğu hastada 6 ila 8 ay içinde görülmeye başlamaktadır.

Eksozomların Avantajları Nelerdir?

Exozomların avantajları aşağıdaki gibidir:

• Doku reddine sebep olmazlar. Allojenik kullanım için uygundurlar.
  • Eksozomlar, hücre değildir ve boyut olarak da hücrelerden daha küçük yapıdadırlar. Erişkin kök hücrelerden en önemli farkı yenidoğandan elde edilmesidir. Ayrıca içerdikleri çok daha fazla büyüme faktörü sayesinde klinik ve estetik kullanımda yüksek potansiyele sahip olmalarıdır.
  • Protein içerikli oldukları için uygun koşullar sağlandığında ana yapısı bozulmadan daha uzun süre dayanabilirler.
  • Cerrahi işlem gerektirmediği için otolog tedavilerden üstün bir üründür. Doğrudan enjekte edilebilen bir şişede gelirler. Bu sayede komplikasyonları önemli ölçüde azaltırlar.
  • Damar içi, kas içi, lokal ya da cilde enjekte edilerek uygulanabilirler.

Eksozom Tedavisi Kimler için Uygundur?

Exozom tedavisi aşağıdaki kişiler için uygundur:

• Daha genç bir cilde sahip olmak isteyen kişiler
  • Cildinin yaş alma etkilerine karşı korunmasını isteyen kişiler
  • Cilt lekelerinin giderilmesini isteyen kişiler
  • Cildindeki kuruluğun ve cansızlığın düzeltilmesini isteyen kişiler
  • Cildindeki güneş lekelerinin giderilmesini isteyen kişiler
  • Cildindeki kesi, ameliyat ya da sivilce izlerinin iyileştirilmesini isteyen kişiler

Uygulanacak işlemler için uygun aday olup olmadığınız hekimimiz tarafından belirlenmektedir. Gerekiyorsa alternatif tedaviler sunulmaktadır.

Eksozom Tedavisi Fiyatı

Eksozom tedavisinin fiyatı uygulama bölgesine ve diğer faktörlere bağlı olarak değişebilmektedir. Detaylı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.